Zadaszenie tarasu z poliwęglanu jako wiata garażowa to rozwiązanie uniwersalne, szybkie i łatwe w realizacji.
Problem, gdzie parkować samochód, dotyczy nie tylko mieszkańców bloków. Pojazd stojący luzem na podjeździe jest narażony na czynniki atmosferyczne, m. in. palące słońce, deszcz, grad, śnieżyce.
Jeśli w pobliżu rosną drzewa, podczas wichury samochodowi grozi „bombardowanie” gałęziami czy szyszkami strącanymi przez silniejsze podmuchy. Do tego dochodzą jeszcze ptaki, których „przelotną” obecność stwierdzisz po licznych śladach na karoserii czy szybach wozu.
Zmierzam do tego, że samochód z wielu względów warto parkować pod dachem. Pierwsza myśl: garaż. Tyle że takie rozwiązanie ma sporo wad.
.
Garaż w ogrodzie? Niekoniecznie
- Garaż warto zaplanować już na etapie budowy domu. Dobudowany do istniejącej bryły budynku psuje estetykę całości. Z kolei garaż wolnostojący wizualnie zajmuje jeszcze więcej miejsca i trudno go wkomponować w ogród. Tym bardziej, że musi do niego wieść utwardzony dojazd, więc nie powinien się znajdować daleko od bramy.
- Budowa garażu jest kosztowna i trwa dość długo. Murowany garaż wymaga wylania fundamentów, architektonicznego projektu i fachowców, którzy wcielą ów projekt w życie.
- Garaż o powierzchni powyżej 35 m2 wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, niezależnie od materiału, z jakiego jest wykonany. Pozwolenie jest konieczne również wtedy, gdy na 500 m2 powierzchni działki przypada więcej niż jeden wolno stojący obiekt, taki jak altana, składzik na narzędzia czy właśnie garaż.
.
Wiata garażowa zamiast garażu
Alternatywą dla garażu jest wiata garażowa, inaczej carport. Wiata o powierzchni do 50 m2 nie wymaga uzyskania pozwolenia, niezależnie od przeznaczenia ani materiału użytego do budowy. Wystarczy zawiadomić o planowanej budowie inspektora budowlanego w lokalnym starostwie. Budowa wiaty garażowej jest znacznie tańsza, mniej pracochłonna i trwa krócej w porównaniu do stawiania garażu.
Wiata garażowa jest wizualnie „lżejsza”, łatwiej wpasowuje się w stylistykę istniejącej architektury oraz ogrodu. Można ją bez przeszkód dobudować do bryły budynku
lub postawić osobno, w dowolnym miejscu działki, umożliwiającym dojazd samochodem.
Wiata garażowa może w razie potrzeby pełnić funkcję altany. Wystarczy tymczasowo przeparkować z samochód, rozstawić meble ogrodowe i skrzyknąć znajomych na grilla.
Natomiast jedno nie ulega wątpliwości: jeśli wiata garażowa ma spełniać swoje funkcje i zachować trwałość przez lata, nie może być zbudowana z byle czego.
.
Zadaszenie tarasu jako wiata garażowa
Wykorzystanie systemu zadaszenia tarasu jako wiaty garażowej to pomysł prosty i praktyczny. Oczywiście nie mam na myśli parkowania na tarasie. Po prostu zamiast nad tarasem, montujesz zadaszenie tarasowe nad miejscem do parkowania samochodu. Jako wiata garażowa doskonale sprawdzają się zadaszenia z serii Profiline od Verasol. Pisałem o niej szczegółowo w tym poście. Mówiąc w skrócie, Profiline umożliwia stworzenie zadaszenia ”skrojonego na miarę”.
Aluminiowa konstrukcja zadaszenia może mieć barwę białą lub antracytową. Natomiast Profiline jest dostępny także z konstrukcją mosiężną oraz czarną i licznych specjalnych kolorach: biały gładki, szary, srebrny, zielony, czerwony, niebieski, brązowy, kremowy-biały. Na pokrycie dachu jest dostępna opcja szkła lub poliwęglanu komorowego w trzech kolorach (przezroczystym, dymnym i mlecznym), które różnią się przejrzystością, przepuszczalnością dla promieni słonecznych i cieplnych. Jako carport polecałbym zadaszenie łukowe, ale płaskie czy pochyłe też zda egzamin. Producent oferuje możliwość wykonania zadaszenia dokładnie według wymiarów podanych przez klienta (czyli Ciebie). Na jeden lub kilka samochodów albo rowerów, bo konstrukcja może z powodzeniem służyć również jako wiata rowerowa.
Wiata samochodowa Profiline to solidna konstrukcja, objęta aż 10-letnią gwarancją. To dowodzi, że producent ma pewność co do wysokiej jakości wykonania oraz trwałości materiałów. Zadaszenie z poliwęglanu zatrzymuje szkodliwe promieniowanie UV-A, a jednocześnie przepuszcza wystarczającą ilość światła słonecznego. Chroni Ciebie i karoserię Twojego samochodu.
Montaż zadaszenia, zarówno nad tarasem, jak i miejscem parkingowym, możesz przeprowadzić samodzielnie, bez konieczności wynajmowania specjalistycznej ekipy. Wystarczy kierować się szczegółową instrukcją producenta. Pomocny będzie również filmik instruktażowy, dostępny tutaj.
.
Podsumowując
Zadaszenie tarasowe z poliwęglanu jako wiata garażowa to opcja oszczędzająca czas i pieniądze. Zadaszenie Profiine „skrojone na miarę” wpasuje się w styl każdego ogrodu i budynku. A przede wszystkim zapewni trwałą i niezawodną ochronę Twojego samochodu!
.
.
Post we współpracy z marką Verasol
- Najciekawsze betonowe ozdoby do ogrodu - 21 listopada 2024
- Zimowanie roślin w szklarni z poliwęglanu - 19 listopada 2024
- Stare rzeczy w ogrodzie , czyli busem przez polskie ogrody SEZON 7 – OGRÓD 17 - 15 listopada 2024